loading...
درسی و آموزشی
Admin بازدید : 733 شنبه 1390/08/28 نظرات (0)

 

درس 20

 

دین اسلام برای تأمین احتیاج های عمومی مسلمانان ، درآمدی را پیش بینی کرده است که زکات نام دارد. زکات و خمس از واجبات مالی اسلام هستند. پیامبر اکرم فرمود: «خدا به اندازه نیازمندی های مردم فقیر، در مال ثروتمندان حقی قرار داده است . آنان باید این حق را بپردازند تا نیازهای عمومی مردم برطرف شود».
زکات برای انجام کارها و خدماتی است که برای جامعه مسلمانان فایده داشته باشد. مانند : ساخت بیمارستان ، مدرسه یا مراکز مبارزه با منکرات که با درآمد زکات تأمین می شود. برای فقیران و افراد کم درآمد نیز مسکن و وسایل زندگی فراهم شده و از معلولان و سال خوردگان فقیر نگه داری و پذیرایی کرد.

  سؤال : زکات نه چیز، واجب است. گندم، جو، خرما، کشمش ، طلا، نقره ، شتر ، گاو و گوسفند از موارد زکات است. اگر کسی مالک یکی از این نه چیز باشد، باید با شرایط و مقداری که دین معین کرده است ، زکات این چیزها را به مصارفی که دستور داده شده، برساند. انسان می تواند زکات را در هشت مورد مصرف کند.

 

زکات فطره:

گذشته از زکاتی که به مال تعلق می گیرد ، زکات دیگری نیز هست که بصورت سرانه به افراد، واجب می گردد. این نوع زکات را زکات فطره (فطریه) می گویند.

 

خمس :

هر مسلمانی که از راه تجارت ، کشاورزی یا بهره برداری از معادن یا صنعت گری، سود و درآمدی بدست آورد و یا از راه کارمندی و کارگری حقوقی بگیرد، ابتدا مخارج لازم زندگی خود و خانواده را بر می دارد و اگر چیزی زیاد آمد، بایستی خمس (یا یک پنجم) آن را بپردازد.
خمس را به «فقیه عادل و آگاه» که ولایت امت اسلامی را به عهده دارد و جامعه را رهبری می کند، پرداخت می شود . رهبر امت ، این درآمد را در راه آشنا کردن مردم با خدا و دفاع از کشورهای اسلامی مصرف می کند. نیز دانشمندانی را برای پاسخ گویی به مشکل مردم تربیت می نماید و آنان را به روستاها، شهرها و کشورها می فرستد تا مردم را با حقایق اسلام آشنا سازند.
درآمد جامعه اسلامی فقط از راه خمس و زکات تأمین نمی شود. بلکه افراد امت وظیفه دارند، با پرداخت ها و مالیات های مختلف همه نیازهای جامعه خویش را تأمین نمایند و با به کار انداختن نیرو و سرمایه های خویش، کشور اسلامی را آباد سازند و فقر، بیکاری و تهی دستی را از ریشه برکنند.
و بدانید آن چه را که به دست آورده اید، خمس آن را برای خدا و پیامبر و بستگان او (امامان) و نیز یتیمان و بی چیزان و درماندگان است. (سوره انفال ، آیه ۴۱)

 

بیندیشید و پاسخ دهید:

 

- زکات به چه چیزهایی تعلق می گیرد؟ نام ببرید.

زکات نه چیز است : گندم، جو، خرما، کشمش ، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند به این نه چیز زکات تعلق می گیرد.

 

۲ – موارد مصرف زکات را که قرآن به آنها اشاره کرده است، نام ببرید؟

همانا صدقه زکات برای فقیران، از کارافتادن و کارگزاران آن است . نیز برای کسانی که جلب دل آنان به دین می شود . همچنین برای آزادی بردگان، ادای دین بدهکاران و در راه خدا و برای در راه ماندگان است که از سوی خداوند واجب گردیده است.

 

۳ – زکات فطره چیست؟

گذشته از زکاتی که به مال تعلق می گیرد، زکات دیگری هست که بصورت سرانه به افراد واجب می گردد، که آن را زکات فطره می گویند.

 

۴ – خمس چیست و آن را به چه کسی باید داد؟

هر مسلمانی که از راه تجارت، کشاورزی، بهره برداری از معادن یا صنعت گری سودی بدست آورد. با از راه کارمندی و کارگری حقوقی بگیرد، ابتدا مخارج لازم زندگی خود و خانواده را برمی دارد. اگر چیزی زیاد آمد خمس آن را می پردازد. خمس به فقیه عادل و آگاه که ولایت امت اسلامی را برعهده دارد و جامعه را رهبری می کند بایستی پرداخت کرد.

 

۵ – رهبر امت ، درآمد خمس را در چه راه هایی مصرف می کند؟ ( چهار مورد را ذکر کنید؟)

این بودجه را در راه خدا برای آشنا کردن مردم با خدا و دفاع از کشور اسلامی مصرف می نماید. همچنین دانشمندانی را برای پاسخ گویی به مشکل مردم تربیت می نماید. کتاب های سودمند دینی تهیه می کند و رایگان یا به قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می دهد . هم چنین با بودجه خمس زندگی سادات تهی دست را که توانایی کار کردن ندارند، تأمین می کند

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    چه نمره ای به سایت می دهید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 302
  • کل نظرات : 1512
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3660
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 54
  • بازدید امروز : 136
  • باردید دیروز : 126
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 873
  • بازدید ماه : 2,598
  • بازدید سال : 25,547
  • بازدید کلی : 1,893,199