loading...
درسی و آموزشی
Admin بازدید : 2330 چهارشنبه 1390/08/18 نظرات (2)

 

درس 17

سه قاره ی آسیا، آفریقا و اروپا از گذشته های دور محل زندگی انسان ها بوده است؛ از این رو، به آن ها بّر قدیم می گویند اما به قاره ی آمریکا بّر جدید می گویند. چون خیلی دیرتر از سایر قاره ها کشف و شناخته شد.

موقعیت :

قاره ی آمریکا بین کدام اقیانوس ها قرار گرفته است؟
به نقشه ی صفحه روبه رو نگاه کنید. قاره ی آمریکا که از قطب شمال تا نزدیکی قطب جنوب کشیده شده است. به دو تکه ی تقریباً مساوی تقسیم شده است : آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی این دو قسمت خود به وسیله ی خشکی باریکی که آمریکای مرکزی نامیده می شود به یک دیگر متصل اند.
تا قبل از حفر کانال پاناما، کشتی ها برای عبور از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام، مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند ولی بعدها با حفر این کانال دو اقیانوس به هم مرتبط شدند.

 

ناهمواری ها:

چین خوردگی های جوان و مرتفع : در نقشه ی صفحه مقابل دقت کنید. رشته کوه های جوان و مرتفع آمریکا در امتداد کناره های کدام اقیانوس ها کشیده شده است؟
رشته کوه های راکی (روشوز) در آمریکای شمالی و رشته کوه های آند در آمریکای جنوبی، چین خوردگی های جوان آمریکا هستند. در این مناطق ناآرام بودن پوسته ی زمین،آتش فشان ها و زمین لرزه های فراوانی رخ می دهد.
آمریکای مرکزی و جزایر دریای آنتیل نیز سرزمین آتش فشان ها و زمین لرزه هاست. کوه های کم ارتفاع قدیمی : در شرق آمریکای شمالی، توده های کوهستانی قدیمی آپالاش و در شرق آمریکای جنوبی، توده ی فرسوده ی برزیل قرار دارد.
جلگه ها: کدام رودها در آمریکای شمالی و جنوبی جلگه هایی را پدید آورده اند؟ از به جای ماندن آبرفت های رودپرآب می سی سی پی در آمریکای شمالی، جلگه ی می سی سی پی به وجود آمده است و در آمریکای جنوبی نیز جلگه ی آمازون و جلگه ی پارانا از آبرفت این دو رود تشکیل شده اند. رود آمازون پرآب ترین رودخانه ی جهان است.

 

فعالیت :
۱ – چرا به قاره ی آمریکا بر جدید می گفتند؟

زیرا خیلی دیرتر از سایر قاره ها کشف و شناخته شد

 

۲ – بر روی نقشه مقابل، موارد زیر را بیابید و شماره گذاری کنید.

به عهده دانش آموز

 

۳ – چرا کانال پاناما حفر شده است؟

تا قبل از حفرکانال پاناما، کشتی ها برای عبور از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند ولی بعدها با حفر این کانال دو اقیانوس به هم مرتبط شدند.

 

۴ – فرض کنید یک کشتی می خواهد از آب های اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام برود. کشتی می تواند از دو مسیر حرکت کند. این دو مسیر را روی نقشه ترسیم کنید. کدام مسیر کوتاه تر است؟ چرا؟

به عهده دانش آموز

 

درس هیجدهم :


چرا آب و هوا و پوشش گیاهی قاره ی آمریکا از شمال به جنوب تغییر می کند؟

در درس های قبل آموختید که قاره ی آمریکا از قطب شمال تا نزدیکی قطب جنوب کشیده شده است. به همین سبب انواع آب و هوا و پوشش گیاهی در این قاره به چشم می خورد. به نقشه ی پوشش گیاهی توجه کنید. نقشه پوشش گیاهی در آمریکا
در شمال آمریکای شمالی و جنوب آمریکای جنوبی، پوشش گیاهی توندرا وجود دارد. این مناطق به دلیل مجاورت با قطب شمال و قطب جنوب، آب و هوای قطبی دارند.
در آمریکای شمالی پس از توندرا به جنگل های مخروطی (سوزنی برگ ها) برمی خوریم.
این منطقه که در جنوب توندرا قرار گرفته است، آب و هوای سرد دارد. جنگل های مخروطی و آب و هوای سرد بیشتر در کشور کانادا مشاهده می شود.
پس از این منطقه در قسمت نسبتاً وسیعی از آمریکا شمالی، جنگل های پهن برگ منطقه ی معتدل روییده است. وجود این نوع پوشش گیاهی به دلیل آب و هوای معتدل اقیانوسی است که در این بخش از آمریکا حکم فرماست.
چنان که در نقشه مشاهده می کنید، اطراف استوا در آمریکای جنوبی پوشیده از جنگل های انبوه است. آب و هوای گرم و مرطوب استوایی، آمریکای مرکزی و جزایر دریای آنتیل و بخش های شمالی، آمریکای جنوبی را در بر می گیرد.
در آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی بیابآن هایی وجود دارد. نام این بیابآن ها چیست؟
در هنگام روز درجه حرارت د راین بیابآن ها به ۵۰ درصد سانتی گراد می رسد و در شب به صفر درجه سانتی گراد کاهش می یابد. چون کوه های بلند راکی و آند از نفوذ رطوبت اقیانوس ها به این مناطق جلوگیری می کنند، میزان بارش در این بیابآن ها بسیار ناچیز است.

 

فعالیت :
۱ – جدول را کامل کنید.
۱ – این نوع جنگل ها در آمریکای شمالی و کانادا وجود دارد.
۲ – نام بیابانی که در آمریکای جنوبی قرار گرفته است.
۳ – مناطق شمالی آمریکا دارای این نوع آب و هواست.
۴ – جنگل ها در مجاورت خط استوا به این صورت هستند.
حروفی را که در مربع های سیاه قرار دارند کنار هم بگذارید. کلمه ای که به دست می آید، رمز جدول بوده که نام نوعی پوشش گیاهی است. این پوشش گیاهی در آمریکای شمالی دیده می شود یا آمریکای جنوبی؟ این نوع پوشش گیاهی بیانگر چه نوع آب و هوایی است؟

۱- مخروطی
۲- اتاکاما
۳- سرد
۴- انبوه
ساوان، آمریکای جنوبی، در منطقه گرمسیری می روید در این ناحیه یک فصل بارانی و یک فصل خشک وجود دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط als در تاریخ 1391/11/21 و 18:37 دقیقه ارسال شده است

یلی خوب بود اما کاش دیمش فرق میکردشکلکشکلکشکلک

این نظر توسط فاطمه جون در تاریخ 1391/01/30 و 13:18 دقیقه ارسال شده است

عالی است


کد امنیتی رفرش
درباره ما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    چه نمره ای به سایت می دهید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 302
  • کل نظرات : 1512
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 3660
  • آی پی امروز : 82
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 95
  • باردید دیروز : 51
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 841
  • بازدید ماه : 841
  • بازدید سال : 38,877
  • بازدید کلی : 1,906,529